SEO for begyndere: Få en blog og bliv mere synlig online

Min veninde spurgte mig forleden, om jeg ikke kunne give hende et lynkursus i, hvordan man bruger en blog til at øge en virksomheds synlighed online. Hun er i praktik hos en virksomhed, der bl.a. sælger hestefoder og har intet kendskab til søgemaskineoptimering. Hun søgte derfor råd om, hvordan hun bedst muligt kunne udnytte en blog til at øge virksomhedens synlighed online. Og således fik jeg ideen til dette blogindlæg :-) Indlægget er rettet mod folk, der som min veninde kun har begrænset viden om søgemaskineoptimering og som ønsker at komme godt i gang med at blogge.


Opret din blog

Der findes mange steder på nettet, hvor du kan oprette en blog ganske gratis, dvs. få et gratis domæne og gratis hosting. Jeg anbefaler dog, at du vælger, at oprette en blog på dit eget domæne og eget webhotel. Læs mere om hvorfor du bør vælge dit eget domæne. Vælger du, at få dit eget domæne og webhotel kan jeg anbefale, at bestille det hos UnoEuro, hvor du med kun ét klik kan installere mit foretrukne blogsystem WordPress. WordPress er et meget brugervenligt og fleksibelt blogsystem med uendelige tilpasningsmuligheder. En anden grund til, at vælge UnoEuro er deres fantastiske kundesupport. Jeg kontakter dem oftest selv gennem deres profil på Twitter, men du kan også få hjælp, ved at bruge support funktionen på deres website.


Vælg design

Layout: du kan vælge at udvikle dit eget design til din blog, eller du kan vælge mellem de mange gratis temaer og layouts, der er tilgængelig på nettet. I WordPress’ eget Free Themes Directory er der over 1300 gratis temaer at vælge imellem men du kan også vælge at google ”free wordpress themes” og se hvad der ellers findes på nettet af både gratis og betalte WordPress temaer.

Jeg vil anbefale, at bloggens udseende afstemmes med udseendet på virksomhedens website, så bloggen ikke kommer til at stå alene men ”understøttes” af websitet. Dette virker også mere professionelt og troværdigt.

Funktionalitet: Ved at udvide WordPress med plugins kan du tilføje ekstra funktioner til din blog, f.eks. muligheden for at dele et blogindlæg med sine venner på Facebook. Se en liste over must-have plugins, man som nybegynder bør have på sin blog.


Skriv godt indhold

Indholdet er det allervigtigste, når man laver en blog. Det er indholdet, der skal tiltrække besøgende til din blog og det er derfor yderst vigtigt, at dit indhold har relevans og værdi for dine kunder. Hvis dit indhold er af høj kvalitet, er der også større sandsynlighed for, at dine besøgende vil hjælpe dig med at øge kendskabet til din virksomhed og hermed også din synlighed online, ved f.eks. at dele dit blogindlæg med deres venner på Facebook.

Sælger du eksempelvis hestefoder og du lige har udvidet dit sortiment, med en ny type foder velegnet til heste med mavesår, så er det en oplagt mulighed, at dele denne nyhed på virksomhedens blog. Sælger du fladskærme, kan du hjælpe dine kunder med at vælge den rette type fladskærm ved at poste et indlæg om de forskellige typer af faldskærme og deres fordele/ulemper.

Og husk så lige at linke til bloggen fra virksomhedens website, for de folk som besøger dit website, er sikkert også interesseret i at se, hvad du ellers har at tilbyde dem :-)


Spred budskabet

Når du har postet et indlæg på din blog, er det en god idé, at gøre eksisterende såvel som potentielle kunder opmærksom på dette. Hvis din virksomhed har en fanside på Facebook eller en Twitter profil, så fortæl dine fans og followers, at der er kommet et nyt indlæg på bloggen. Du kan også vælge, at dele dit blogindlæg via social bookmarking og fora relateret til din industri. På anyhed.dk kan du tilføje en nyhed eller en historie. Dette er en god måde, at opnå yderligere eksponering af dine blogindlæg. Sælger du hestefoder kan du f.eks. dele dine blogindlæg om hestefoder på hesteportalen heste-nettet.dk.


Hold bloggen opdateret

Det er vigtigt, at holde bloggen opdateret med nyt, friskt indhold. Er der mere end én, som bidrager til virksomhedens blog, kan det være en god idé, at lave en plan for, hvornår hver enkelt skal skrive et blogindlæg og evt. hvad indlægget skal handle om. Det er også en god idé, at inkluderer relevante links i blogindlæggene. Hvis du f.eks. skriver om en speciel type foder fra Marstall, kan du inkludere et direkte link til virksomhedens website, hvor man har mulighed for, at købe produktet.

Jeg håber, at disse tips vil hjælpe dig godt i gang med at blogge for din virksomhed og du er selvfølgelig altid velkommen til at skrive en kommentar, hvis der er noget du gerne vil have uddybet :-) Og de som allerede er velbevandrede i SEO og blogging, er velkomne til at komme med feedback og dele deres egne blogging-tips i kommentarer nedenunder.

About Malene Kirstine Olesen

Jeg er en frisk og passioneret blogger med en forkærlighed for e-handel, online marketing, branding og sociale medier. Vil du vide mere om, hvad jeg laver, når jeg ikke er aktiv på bloggen, så er du velkommen til at følge mig på Twitter (twitter.com/malenekirstine).
This entry was posted in Blogs, SEO, Wordpress and tagged , , , . Bookmark the permalink.

8 Responses to SEO for begyndere: Få en blog og bliv mere synlig online

  1. Morten Vium says:

    Super Indlæg!

    En anden ting som er virkelig vigtigt er den titel man vælger til sit blogindlæg.
    Det skal være en titel som søgemaskinerne kan finde. Derfor er det vigtigt at inkludere relevante søgeord.
    Omvendt er det også utrolig vigtigt at titlen kan skabe interesse hos rigtige mennesker!
    Det kan godt betale sig at tage sig tid til at skrive en god titel.

    Jeg synes titlen på dit indlæg er et godt eksempel på den gode titel.
    Den indeholder søgeord: SEO, begyndere, blog, online
    Samtidig er teksten sammenhængende og du benytter det stærke actionord “Få” til at gøre folk interesserede.

    • Malene Kirstine Olesen says:

      Hej Morten
      Mange tak for de pæne ord :-) Du har ret i, at titlen på blogindlægget også er meget vigtig, så godt at du lige nævnte det. Jeg havde ikke lige selv tænkt over det, fordi det efterhånden er en selvfølge for mig, at inkludere søgeord i min titel og samtidig gøre den spændende, så folk får lyst til at vide mere.
      Mvh. Malene

  2. Enig med Morten!
    Godt indlæg – kort og let at gå til.

    Vil dog lige indskyde, at det måske ikke er den bedste idé at bruge Google til at lede efter “free WordPress themes”, da det flere gange er blevet påvist, at rigtigt mange af dem, der dominerer søgemaskinerne, indeholder mere eller mindre skadelig kode.
    En god gennemgang af denne problematik kan f.eks. findes her: http://wpmu.org/why-you-should-never-search-for-free-wordpress-themes-in-google-or-anywhere-else/

    • Malene Kirstine Olesen says:

      Hej Esben
      Tak for din kommentar! Jeg var ikke klar over problematikken med free wordpress themes, så tak fordi du gjorde mig og mine læsere opmærksom på det. WordPress har jo også selv et stort udvalg af gratis temaer, så mon ikke det skulle være muligt, at finde et iblandt dem :-)
      Mvh. Malene

  3. Rigtig godt indlæg Malene. :-)

    Hvis jeg skal forsøge at supplere, så vil jeg sige at der også skal tænkes på at holde gang i debatten. En af de ting jeg har lært ved at blogge selv, er at bedre og mere synlighed også tit hænger sammen med hvor god man er til at holde gang i kommentarerne.

    Kommer der godt gang i kommentarerne, skaber det ofte endnu bedre indhold, tweets på Twitter, likes på Facebook, stemmer på aNyhed og indgående links.

    Det har jeg både oplevet på min egen blog og set det på masser af andre blogs jeg følger.

    Hvis nogen vil dykke lidt mere ned i det med at få gang i debatten – og fastholde den – så har jeg i et tidligere blogindlæg givet mine bud på hvordan det kan gøres her: http://blog.confero.dk/markedsfoering-af-blogindlaeg-og-fastholdelse-af-debat

    • Malene Kirstine Olesen says:

      Hej Henrik
      Tak for dine kommentarer. Du har helt ret i det du siger og jeg kan anbefale mine læsere at læse dit blogindlæg om emnet :-)
      Mvh. Malene

  4. Tommy Raun says:

    Jeg synes anyhed.dk for øjeblikket indeholder mange henvisninger til halv dårlige blogs/reklamefremstød. En opfordring om at indsende historier om fx hestefoder, hvor formålet er søgemaskineoptimering, synes jeg er et dårligt råd.

    Anyhed.dk skriver ved indsendelse af en historie, at “(anyhed.dk) er ikke et Linkkatalog” og “(du) opfordres .. til kun at indsende dine absolut bedste nyheder”.

    I stedet for kunne din veninde tilmelde sin blog til overskrift.dk, danskeweblogs.dk eller måske gøre opmærksom på sin historie på sin facebook side.

    Efter denne svada, vil jeg hurtig tilføje, at jeg synes du skriver godt og levende. Jeg er sikker på, at mange i din målgruppe kan lære noget af dit indlæg.

    • Malene Kirstine Olesen says:

      Hej Tommy
      Mange tak for dine kommentarer. Jeg synes det er helt okay, at min veninde indsender et blogindlæg om hestefoder, hvis det virkelig er et indlæg, der har værdi for kunden. For os der ikke har med heste at gøre i det daglige kan det måske være lidt svært af afgøre. Men det kunne måske tænkes, at målgruppen for hestefoder befandt sig et andet sted, som f.eks. på heste-nettet.dk. Til at måle, hvor meget trafik man får fra de forskellige steder, kan man med fordel bruge Google kampagnesporing, som jeg har skrevet om i et tidligere indlæg. På baggrund af de data man får ind, kan man så afgøre, hvilke steder man i fremtiden bør dele sine historier. Hvis man ingen trafik får fra eksempelvis anyhed.dk, ja så er der vel ingen grund til, at dele sin historie der.
      Mvh. Malene

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>